In loc sa ia masurile legale care se impun pentru apararea interesului si domeniului pubic in cazul sefului sau de partid, Marius Pintilie – cel  care detine fraudulos suprafete de teren ale municipiului fara contract si fara sa plateasca si ocupate cu constructii fara autorizatie, presedintele Comisiei de Urbanism, consilierul liberal Claudiu Bodoasca – foto stanga, ii reclama la CNA pe jurnalistii care ii critica, cu intentia de a-i intimida si descuraja.
Ultima sesizare a fost trimisa pe 14 noiembrie 2018, fara sa solicite, in prealabil, o rectificare sau dreptul la replica. Consilierul PNL a fost deranjat de doua stiri in care BIT TV a aratat dezbaterile si votul alesilor locali pe doua subiecte importante din sedinta care a avut loc pe 13 noiembrie.

Iata nemultumirile: Extras din raportul de monitorizare al inspectorului CNA

„In cazul primei stiri, ce informeaza asupra situatiei regiei de termoficare din municipiul Pașcani, se sesizează: ”apare afirmatia ca directorul regiei ar fi fost amenintat cu o plângere la DNA de către un consilier local PNL, pentru semnarea unui contract, afirmatia fiind apoi exploatată politic in sensul in care ”liberalii doreau continuarea crizei”. Subliniez faptul ca , asa cum reiese si din inregistrările sedinței de CL, nu a fost niciodată vorba in cadrul dezbaterilor despre o astfel de afirmație (…)

In ceea ce privește cea de a doua știre, ce a avut ca subiect un alt Proiect de Hotarare a CL, si anume acordarea dreptului societatii de apa si canal Apavital de a folosi căminele de termoficare aparținând RAGCL Pașcani, se sesizează:

”In mod mincinos realizatorul a afirmat ca votul consilierilor locali ai PNL ar fi fost ”forțat” de către cetățeni or din inregistrările sedinței se vede clar că nici un cetățean nu a luat cuvântul pe marginea acestui subiect. Mai mult, in mod nereal, realizatorul a asociat proiectul respectiv cu o investiție ce se realizează in acest moment pe o strada din municipiu cand realitatea este ăa cele doua subiecte nu au nimic in comun. La finalul stirii realizatorul, in mod tendențios, induce opiniei publice ideea ca liberalii sunt impotriva investitiilor efectuate de operatorul de apă fără a aduce vreo dovadă in acest sens.”

In urma analizarii celor doua stiri, in raport cu prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual inspectorul CNA a constatat urmatoarele – extras din raportul de monitorizare:

„Din discuțiile telefonice pe care le-am avut cu dl. Cojocaru Cătălin, reprezentantul legal al SC SEIN MEDIA SRL, am fost informat că dl. Bodoașca Mihai Claudiu nu a solicitat dreptul la replică după difuzarea știrilor sesizate.

Pe baza monitorizării inregistrarilor puse la dispozitie de radiodifuzor pentru ziua de 13 noiembrie, am constat că:

În emisiunea „Știrile InfoBit” din 13.11.2018 difuzată de postul Electron M Bit din Iasi intre orele 18:00-18:30 printre subiectele abordate în jurnal a fost și știrile:

RAGCL a reluat furnizarea apei calde și a căldurii (18:00– 18:08)

Referitor la aspectele sesizate, în textul stirii, radiodifuzorul afirmă că ”in loc să fie mulțumiți că problema a fost rezolvată, consilierii din opoziție i-au reproșat directorului regiei că și-a asumat semnarea contractului cu noul furnizor de gaz, fără să aibă aprobarea consiliului de administrație și l-au amenințat cu o plângere la DNA”

Afirmația se bazează pe inregistrarea din cadrul ședinței Consiliului Local, unde directorul RAGL Pașcani afirmă: ”Dacă dumneavoastră credeți că nu ar fi trebuit să il semnez și să lăsăm orașul fără căldură puteți să vă abțineți din nou la acest proiect și să continuați să numărați zilele așa cum faceți, că n-am furnizat căldură. Iar dacă spuneți că l-am semnat singur, și, cum mi-ați spus dumneavoastră, că o să mergeți la DNA, e o țară liberă, puteți să mergeți la DNA. Mie nu mi-e frică pentru acel contract. L-am semnat pentru că trebuia semnat. N-am avut altă variantă, credeți-mă.” (S1-1)

Referitor la cele expuse mai sus, prin raportarea la legislaţia în vigoare consider că nu au fost constatate încălcări ale prevederilor legale.

Vot forțat de cetățeni pentru continuarea investițiilor (18:08– 18:12)

Referitor la aspectele sesizate, radiodifuzorul specifică in textul știrii că ”Proiectul a fost aprobat și de consilierii din opoziție, voturi fără de care investiția ar fi fost blocată. Ei au fost convinși de către cetățenii veniți la ședință, locuitori de la blocurile unde se așteaptă să fie făcute cât mai repede branșamentele la apă”, fără a menționa că cetătenii ar fi luat cuvântul pe marginea Proiectului de Hotărâre. Informația este ilustrată cu cadre din timpul ședinței, in care apar doi cetățeni. (S2-1)

Nu este insă clar in ce mod cetațenii prezenti la sedință au ”forțat” votul consilierilor liberali așa cum se sugerează din titlul știrii ce a fost prezentat pe pe toată perioada difuzării știrii pe ecran.

Totodată in textul reclamației este sesizat faptul că ”realizatorul, in mod tendentios, induce opiniei publice ideea ca liberalii sunt impotriva investitiilor efectuate de operatorul de apă fără a aduce vreo dovadă in acest sens”.

In textul știrii se face afirmația ”.De asemenea ei au militat impotriva operatorului ieșean și implicit a proiectului de investiții pentru reabilitarea rețelelor de apă și canalizare, care urmează să inceapă anul viitor, in valoare de 13 milioane de euro din fonduri europene”. (S2-2)

Radiodifuzorul nu precizează in textul știrii cum și in ce mod s-a manifestat opoziția consilierilor liberali față de proiectele respective.

Referitor la cele expuse mai sus, consider că radiodifuzorul este posibil să nu fi respectat următoarele prevederi ale legislației audiovizuale, respectiv: DECIZIE Nr. 220/2011 din 24februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, Art.65: În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment”

Pentru a clarifica cele de mai sus BIT TV a trimis la CNA urmatoarele precizari:

Nici autorul sesizarii si nici o alta persoana interesata nu a formulat/trimis catre BIT TV – Electron M Bit o solicitare privind acordarea dreptului la replica sau de a face precizari/modificari in legatura cu cele doua stiri care fac obiectul reclamatiei, difuzate in data de 13.11.2018. Daca am fi primit o astfel de solicitare ar fi fost prezentata cu celeritate. Facem precizarea ca, de aproape un an de zile consilierii PNL refuza sa raspunda la intrebarile adresate de reporterii BIT TV si sa participe la emisiunile noastre de dezbateri. De asemenea PNL Pascani a interzis accesul jurnalistilor BIT TV la conferintele de presa organizate, de regula dupa sedintele legislativului local.
Referitor la aspectele reclamate cu privire la stirea intitulata „Vot forțat de cetățeni pentru continuarea investițiilor’’, atat titlul cat si mentiunile reclamate din textul stirii s-au bazat pe urmatoarele:
Consilierii locali din PNL au anuntat in cadrul unei sedinte a Consiliului Local, ca nu vor mai aproba proiectele cu privire la operatorul ApaVital, pana cand societatea nu va achita revedenta solicitata de legislativul local pentru folosinta retelelor de apa si canalizare ( este un proces in derulare pe acesta tema). De cele mai multe ori, au actionat in consecinta, prin vot impotriva sau abtinere.
Consilierii liberali au militat impotriva operatorului regional ApaVItal, in sensul de a nu prelua prin delegare, serviciile de apa si canalizare din Pascani, fiind principala tema de campanie electorala de la alegerile locale din 2016. Implicit, aceste actiuni s-au indreptat si asupra programului de investitii din fonduri europene propus de operatorul iesean – proiect aflat in etapa tehnica, de reabilitare si extindere a retelelor de apa si canalizare. 
Stirea care face obiectul aceste reclamatii relateaza dezbaterile din Consiliul Local pe marginea unui proiect de hotarare prin care operatorul ApaVital solicita aprobarea pentru efectuarea unor bransamente pe o strada unde este in derulare un proiect de reabilitare a retelelor de apa. Din discutiile informale care au avut loc in sedintele comisiilor de specialitate, dar si pe baza voturilor anti -Apa Vital, din sedintele trecute, ale consilierilor din opozitie, cativa cetateni direct interesati de aceasta investitie au participat la sedinta din 31 11 2018 pentru a convinge consilierii din opozitie sa aprobe cererea operatorului pentru efectuarea bransamentelor la apa.
Este vorba despre domnii Rosu Mihai si Berbenciuc Ilie. Ei au relatat pentru BIT TV ca inainte de sedinta au stat de vorba cu liderul PNL Pascani, consilierul Marius Pintilie, si l-au convins sa voteze proiectul pus in dezbatere, pentru binele locatarilor de la blocurile din zona. Acesta discutie a fost confirmata si de administratorul public al Primariei, Gica Zanet. De asemenea inainte de sedinta am fost de fata cand acelasi consilier i-a intrebat pe cei doi cetateni ce nemultumiri au.

Toate aceste argumente nu se regasesc in textul stirii deoarece cei doi cetateni au refuzat sa dea declaratii in fata camerelor de luat vederi. Am considerat ca nu sunt relevante in raport cu subiectul stirii si nici nu reprezinta un element de noutate, avand in vedere atitudinea anuntata, constanta si cunoscuta a consilierilor PNL in raport cu ApaVital.
Daca este necesar, putem pune la dispozitie inregistrari audio si video in sustinerea celor precizate mai sus.”

Membrii CNA au constatat si decis urmatoarele:

După analizarea raportului de monitorizare privind conţinutul ştirii din data de 13 noiembrie 2018 cu privire la care a fost sesizat, Consiliul a constatat că difuzarea acesteia s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului, dispoziţii care impun respectarea dreptului publicului la informare prin prezentarea imparţială şi cu bună-credinţă a unor subiecte, evenimente sau fapte.
Astfel, membrii Consiliului au constatat că, aşa cum rezultă din conţinutul ştirii, evenimentele cu privire la care publicul era informat, respectiv, semnarea unui contract pentru furnizare de gaze şi aprobarea proiectului de Hotărâre a Consiliului Local Paşcani, privind acordarea dreptului societăţii Apavital de a folosi căminele de termoficare aparţinând RAGCL, au fost comentate şi prezentate dintr-o perspectivă subiectivă, lipsită de imparţialitate şi bună-credinţă, situaţie de natură să afecteze dreptul publicului la informare.
Membrii Consiliului au apreciat că astfel cum sunt prezentate şi comentate cu voce-off acţiunile şi poziţiile oficiale ale reprezentanţilor partidului liberal în Consiliul local Paşcani acestea apar ca fiind unele contrare intereselor alegătorilor, de natură să tergiverseze nejustificat condiţii normale de viaţă ale cetăţenilor.
Or, o informare imparţială şi cu bună-credinţă presupune obiectivitate şi echilibru al perspectivelor referitoare la un subiect sau eveniment, obiectivitate care nu rezultă din conţinutul analizat, în condiţiile în care, în mod tendenţios, sunt aduse la cunoştinţa publicului aspecte privind activitatea consilierilor PNL ce nu au legătură evidentă cu evenimentul prezentat.
Faţă de toate aceste aspecte, ţinând cont de criteriile legale de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea:
DECIZIE:
Art. 1 Radiodifuzorul S.C. SEIN MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 066.2/09.12.2003 eliberată la 06.06.2013 şi decizia de autorizare nr. 670.1/18.10.2016 eliberată la 18.10.2016 pentru postul de televiziune ELECTRON M BIT) se sancţionează cu somaţie publică de intrare în legalitate de îndată pentru încălcarea dispoziţiilor art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2 În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3 Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. SEIN MEDIA S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, în intervalul orar 18.00 – 22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat cu somaţie postul ELECTRON M BIT, deoarece emisiunea “Ştirile InfoBit”, din 13 noiembrie 2018, în care au fost prezentate şi comentate evenimente din şedinţa Consiliului Local Paşcani din 12 noiembrie 2018, a fost difuzată cu nerespectarea prevederilor art. 64 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment trebuie să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.”Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.”

Dupa cum se observa, membrii CNA nu arata exact ce informatii sunt incorecte, neverificate sau prezentate partial si cu rea – credinta, din prima sau a doua stire. Respectam decizia CNA, dar credem ca demersurile noastre jurnalisticice au fost corecte, impartiale si cu buna credinta, la momentul respectiv si in contextul aratat mai sus.

 

Slider


loading...
Slider